Co se učíme
Téma na měsíc říjen a listopad 2020:
Co se kolem děje?
Integrovaný blok: Objevuji okolní svět
TVP je zaměřen na přicházející podzim v různých prostředích a z pohledu různých povolání.
Podtémata:
• Co sklidil sadař?
• Co dělá zahradník na zahradě?
• Jak se mění les?
• Jak se chystají zvířata na zimu?
• Co připravují myslivci?
Konkrétní vzdělávací cíle:
- Pojmenovat některé druhy ovoce (jablko, hruška, švestka, hroznové víno, jahody).
- Pojmenovat některé druhy zeleniny (brambory, mrkev, hrášek, okurek, paprika).
- Roztřídit ovoce a zeleninu.
- Rozeznat jehličnatý strom od listnatého.
- Porovnat množství (více x méně).
- Porovnat velikost (větší x menší).
- Porovnat výšku (vyšší x nižší).
- Vyhledat stejný tvar.
- Rytmizovat slova.
- Určit počet slabik ve slově.
- Vyprávět krátkou pohádku s obrazovou oporou.
Martin na bílém koni
Už Martin na bílém koni,
už zase přijíždí k nám,
vesele podkůvky zvoní,
jede k nám zas bílý pán.
Posílá ho svatý Petr,
ať zimu ohlásí včas,
ze skříně vytáhnem svetr,
bude se nám hodit zas.
(hudba a slova: Jaroslava Horáčková)
Téma na měsíc září 2020:
Kamarádka myška Šupito
Integrovaný blok: Objevuji okolní svět
Téma vychází z knihy Ivy Procházkové Myši patří do nebe. Zaměřujeme se na rozvoj kamarádských vztahů, adaptaci v MŠ, poznávání prostředí, rozvoj komunikačních dovedností včetně prevence logopedických vad a prosociálního chování.
Vzdělávací cíle:
- adaptovat se na život ve škole, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn (vnímat základní pravidla jednání ve skupině, podílet se na nich a řídit se jimi, podřídit se rozhodnutí skupiny, přizpůsobit se společnému programu, spolupracovat, přijímat autoritu) a spoluvytvářet v tomto společenství prostředí pohody
- odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory
- navazovat kontakty s dospělým kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
- respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělit si úkol s jiným dítětem apod.
- orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí (v budově mateřské školy, v blízkém okolí)
- dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití a chování v mateřské škole, na veřejnosti; dodržovat herní pravidla
- správně vyslovovat, ovládat dech, tempo i intonaci řeči
- pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno; domluvit se slovy i gesty, improvizovat
- vědomě využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si (nového, změněného, chybějícího)
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušenosti k učení